Konspekt godziny wychowawczej

Temat: „Zdrowy styl odżywiania. Czy wiesz co jesz?.”

 

Konspekt godziny wychowawczej

 

Temat: „Zdrowy styl odżywiania. Czy wiesz co jesz?.”

 

Data: 16. 10. 2008 r.


Cel główny:

·      zapoznanie uczniów z zasadami racjonalnego odżywiania się człowieka,

·      kształtowanie umiejętności oceniania własnego sposobu żywienia,

·      nauka urozmaicania własnego stylu żywienia.

 

Cele szczegółowe:

¨    dostrzega zależności pomiędzy odżywianiem a zdrowiem człowieka,

¨    wie, co powinien jeść, jak i ile,

¨    zna produkty szkodliwe dla zdrowia,

¨    wie, jak prawidłowo odżywiać się,

¨    zna zasady prawidłowego żywienia.

 

Metody aktywizujące:

v   rozmowa nauczająca,

v   pogadanka z elementami dyskusji: pytania – odpowiedzi,

v   wypełnianie tabeli, krzyżówki,

v   praca w grupach,

v   „burza mózgów”,

v   analiza planszy- Piramida zdrowia,

v   analiza ulotek dotyczących zasad zdrowego żywienia,

v   analiza materiałów pisanych,

v   analiza testu.

 

 

Środki dydaktyczne:

Ø   krzyżówka

Ø   piramida zdrowia- plansza

Ø   mazaki, markery

Ø   3 arkusze szarego papieru

Ø   13 kopert

Ø   hasła

Ø   magnesy

Ø   klej

Ø   białe kartki

Ø   test

Ø   kartki samoprzylepne

Ø   materiały z programu „Trzymaj formę”- książeczka

Ø   ulotki - zasady zdrowego żywienia

 

Przebieg zajęć:

 

1. Powitanie na zaję­ciach ( sprawdzenie obecności, obuwia, zawieszonych plecaków).

2. Ćwiczenie wprowadzające w temat lekcji pt. : „ Co najbardziej lubię jeść?”

Uczniowie kolejno zapisują na kartkach samoprzylepnych co lubią i co nie lubią jeść. Kartki przyczepiają do szarego papieru na którym są napisy:

 

Moje ulubione „rzeczy” do jedzenia:

                

                                    Nie lubię:

 

Po zakończonym zapisywaniu i przyczepieniu zadaję pytanie: Czy gdybyście jedli tylko to, co najbardziej lubicie, to czy Wasze odżywianie byłoby prawidłowe, zdrowe, korzystne dla Waszego rozwoju i zdrowia?- dyskusja

3. Rozwiązanie krzyżówki z hasłem: „Zdrowa żywność” (załącznik 1). Podział klasy na 2 grupy. Zawieszenie na szarym papierze krzyżówki. Rozdanie grupom po 6 kopert (razem 12) w których znajdują się hasła. Układanie i zadawanie pytań do haseł. Uzupełnianie krzyżówki. Wspólne odczytanie hasła: „zdrowa żywność.”

4. Dzisiejszy temat zajęć brzmi: „Zdrowy styl odżywiania.”

Dziś będziemy rozmawiać na temat zdrowego odżywiania.

            Ludzie przygotowując różne potrawy nauczyli się przetwarzać i wzbogacać żywność w różne składniki „dopasowując” ją do swoich upodobań smakowych. Niestety, nie zawsze sposób przygotowania posiłków, a tym samym sposób odżywiania się ludzi jest poprawny, to znaczy zdrowy. Istnieje wiele błędów w żywieniu się człowieka, których wynikiem jest także wiele chorób.

Zasady racjonalnego żywienia, to zasady żywienia zdrowego człowieka, których przestrzeganie gwarantuje pokrycie zapotrzebowania organizmu na wszystkie składniki odżywcze, a w konsekwencji prawidłowy rozwój i ogólną sprawność.

5. Pogadanka na temat zdrowej żywności.        Jak myślicie czym należy kierować się przy zakupie zdrowych produktów żywnościowych?

Uczniowie zapisują na kartkach samoprzylepnych i przyczepiają do tablicy. Prowa­dzący pomaga, jeżeli zadanie okaże się zbyt trudne.

Podsumowanie

6. Rozmowa z uczniami:

- Co to znaczy dobrze się odżywiać?

- Co to jest nadwaga? ( Jest to stan, w którym masa ciała jest większa niż powinna być i wynosi od 110 do 120%  prawidłowej masy ciała)

- Co to jest niedowaga? ( Jest to waga niższa niż przewidziana normą)

- Kto w szkole dokładnie poinformuje Was, czy macie prawidłową masę ciała? (Pani pielęgniarka).

Sposób odżywiania powinien być uzależniony od takich czynników, jak: wiek, płeć, rodzaj wykonywanej pracy, klimatu (gdy jest zimno, potrzebujemy więcej pokarmów energetycznych).

7. Podział klasy na 2 grupy. Waszym zadaniem będzie ułożenie z rozsypanki piramidy zdrowia. Pomyślcie co należy jeść kilka razy w miesiącu, kilka razy w tygodniu, codziennie.

Porównanie prac z oryginałem Piramidy zdrowia.

Wklejenie do zeszytu piramidy zdrowia. (załącznik 2).

8. Podsumowanie zajęć. Zabawa pt.: „ Liczymy nasze błędy”. (załącznik 3).

            Podsumowanie wyników testu wypełnionego przez uczniów dzień wcześniej. Po ich ogłoszeniu, uczniowie dyskutują z nauczycielem nad błędami popełnionymi przez siebie i inne osoby z ich najbliższego otoczenia  w codziennym życiu.

            Możemy przejmować różne mody żywieniowe, które nam się podobają, musimy jednak umieć unikać błędów istniejących w tych modach. Także nasze upodobania żywieniowe (to, co bardzo lubimy jeść) nie zawsze są błędne. Jeśli nie lubimy pewnych produktów i potraw, to nie musimy ich jeść! Jednak musimy umieć- kierując się modelem zdrowego żywienia- zastąpić potrawy nie lubiane przez nas, a bardzo cenne dla naszego organizmu, innymi równie cennymi, ale smacznymi- smacznymi dla nas!”.

9. Rozdanie materiałów-ulotki- Zasady zdrowego żywienia (załącznik 4).

10. Pożegnanie.


 

Załącznik nr 1

 

 

Krzyżówka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 3

 

 

Pytania do testu

 

 

tak

 

 

nie

 

* a. Czy jesteś teraz głodny?

 

 

* b. Czy masz w torbie (plecaku) cos do zjedzenia, co mógłbyś zjeść na najbliższej przerwie?

 

 

 

 

* c. Jak sądzisz, czego brakowało w Twoim wczorajszym jadłospisie? - płynów (szczególnie mleka)

 

 

 

 

- owoców i warzyw

 

 

- mięsa

 

 

- słodyczy i ciastek

 

 

- innych produktów, jakich? (wypisz)

 

 

* d. Czy często jadasz ryby?

 

 

* e. Czy wybierając różne potrawy, wybierasz zazwyczaj takie, które są: - słone i pikantne

 

 

 

 

- łagodne i niezbyt słone

 

 

* f. Gdy kupujesz sobie coś do zjedzenia w sklepiku szkolnym lub w sklepie niedaleko szkoły, to jest to najczęściej:

- coś słodkiego (baton, cukierki, ciastka)

 

 

 

 

-jakiś owoc (jabłko, banan)

 

 

- bulka (zwykła lub „drożdżówka")

 

 

* g. Twoja kanapka do szkoły (jeśli ją masz) zrobiona jest najczęściej: -z pieczywa ciemnego (np. razowego chleba

 

 

 

 

- z pieczywa białego (np. z bulki wrocławskiej)

 

 

* h. Gdy kupujesz różne produkty spożywcze, czy zwracasz uwagę na ich jakość i termin ważności (np. mrożonki, konserwy)?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 4